برد کنترل دیپسی DSE 4520 یکی از پرفروشترین و محبوب ترین و در عین حال ساده ترین برد اتوماتیک محصولات دیپسی و همچنین به لحاظ کیفیت فنی ، کارایی ، با اوپراتوری بسیار اسان ساخت کشور انگلستان و در تابلو های اتوماتیک ژنراتور گازسوز و دیزلی مورد استفاده قرار می گیرد.
از این برد با نام های برد دیپسیDSE 4520 MK2 ، برد کنترلر دیپسیDSE4520 ، برد کنترل DEEPSEA 4520 یاد می شود.
برد کنترل از طریق نرم افزار کابر پسند PC SUITE و نظارت بر دستگاه را انجام میدهد.
برد کنترل دیپ سی DSE 4520 قابلیت نصب بر روی تابلو چنج آور انواع مولدهای دیزلی و گاز سوز (پرکینز،ولوو،کامینز،MWM،DEUTS،LOVOL،MTU) و غیره را دارد.
این برد در مقایسه با سایر برند ها در شرایط آب و هوایی بحرانی (گرما ، سرما ،رطوبت و گرد غبار) به لحاظ کیفیت بدنه و IP بالای آن به راحتی کار می کند در صورتی که برندهایی همچون COMAP به طور مثال در جنوب کشور به دلیل شرایط آب و هوایی گرما از لحاظ کارکرد دارای مشکل و EROOR می دهد.
زاهدان دیزل تامین کننده تجهیزات و بردهای کنترل خصوصا برد دیپسیDSE 4520 MK2 و دیگر بردهای کنترل نظیر دیتا کام همراه با نصب و راه اندازی و تنظیمات برنامه ای میباشد.
ویژگی های اصلی برد کنترل دیپسیDSE 4520 MKll ساخت انگلستان
سرعت عملکرد بالا
دارای صفحه نمایش دیجیتال با ابعاد 64 در 32 میلیمتر و نمایش اطلاعات دیزل ژنراتور در 4 خط
چند زبانه بودن برد کنترل دیپسی DSE 4520 MKll
حالت ذخیره انرژی (POWER SAVING MODE)
کنترل از طریق 5 کلید (جهت دار و اوکی) و کلید های تنظیم
دارای حالت اتو استارت و راه اندازی اتوماتیک
قابلیت نمایش EROOR دستگاه
امکان ارتقا از طریق ماژول های ورودی و خروجی
نظارت بر سرعت دور ژنراتور RPM از طریق سنسور پیکاپ وصل به برد کنترل
سیستم پسورد جهت ورود به تنظیمات برد کنترل دیپسی مدل DSE 4520 MKll
قابلیت حالت ذخیره انرژی و مصرف کم
قابلیت حالت SLEEP MODE در این برد
هشدار سوخت در صورت نزدیکی به اتمام دیزل ژنراتور و نظارت بر پمپ سوخت
دارای پورت های RS485،RS232 و پورت USP جهت تنظیم برد کنترل دیپسی DSE 4520 (DSE4520 MKII) و مانینورینگ از راه دور
نمایش دمای آب موتور
نمایش ولتاژ باطری
قابلیت تنظیم سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور و برنامه ریزی آن
مانیتورینگ و حفاظت از ولتاژ و جریان تولیدی دیزل ژنراتور
نمایش توان های راکتیو اکتیو و مصرفی به صورت KW , KVA،KVAR بر روی نمایشگر برد کنترل DSE 4520 MKll
قابلیت نمایش ضریب قدرت بر روی نمایشگر به صورت COSφ برد کنترل دیپسی DSE 4520 MKll
قابلیت اعلام و نمایش REVERS POWER جریان برگشتی در برد دیپسی
حفاظت بار و جریان اضافه ،نشتی و نامتعادلی جریان سه فاز
نمایش میزان ولتاژ دینام
نمایش میزان و تعداد دفعات استارت
دارای 4خروجی قابل تنظیم به صورت DIGITAL و 3 ورودی ANALOG , DIGITAL جهت تنظیم
ارسال خطا به صورت SMS
قابلیت تنظیم هیتر
نمایش ساعت کارکرد موتور
نمایش فرکانس
نمایش میزان فشار روغن موتور از طریق سنسور روغن دیزل ژنراتور
دارای ثبت رویداد و خطا 250 مورد
قابلیت خاموش نمودن ژنراتور در مواقع بحرانی
دارای جنس بدنه و کلید با کیفیت بالا و محفظه ماژول محکم دارای IP65
برد کنترل برد کنترل DSE 4520 MKllدارای ابعاد 14043113 میلیمتر و وزن آن 0.26 KG می باشد ، و اندازه صفحه نمایشگر 118*92 میلی متر بوده و قابلیت نصب بر روی دیزل ژنراتور های فاقد و دارای ECU قابل نصب می باشد.
بدلیل محبوبیت و کارایی این برد متاسفانه دارای نمونه تقلبی و چینی در بازار میباشد که استفاده از برد تقلبی سبب خسارات در موتور های ECU دار می شود.
بر روی برد اصلی عبارت MADE IN UK را در ظاهر پنل گوشه سمت چپ پایین مشاهده نمی شود و عبارت DSE DEEP SEA ELECTRONICS را در سمت چپ بالا و عبارت 4520 MKII سمت راست بالا باید درج گردیده شود.
قبل از خرید برد کنترلی باید برند و مدل موتور دیزل مشخص شود زیرا برخی از برندها فقط با پروتکل ارتباطی روشن و خاموش می شوند.
مشخصات کارکرد و تغذیه برد دیپسیDSE 4520 MKll
دارای ولتاژ تغذیه 3 الی 35 ولت ، فرکانس 3.5 تا 75 هرتز ، جریان مصرفی 15 آمپر dc و لتاژ سنسور دور =+5 ولت ، و قابلیت کارکرد در دمای منفی 30 درجه تا مثبت 70 درجه سانتی گراد. می باشد.
ویژگی های اضافی برد کنترل دیپسی DSE 4520 MKll
صفحه نمایش وضعیت قابل تنظیم
برنامه ریزی چندگانه تاریخ و زمان
آلارم خطای شارژر
کنترل از صفحه نمایش
کنترل پمپ سوخت دستی
قابلیت توقف و شروع پیام کوتاه
نمایش مودم اتصال
حفاظت ریورس پاور (KVAR ،(KW
اتصالات برد کنترلر دیپسیDSE 4520 MKll
نصب برد کنترل دیپسی DSE 4520 بر روی دیزل ژنراتور و ژنراتور گازسوز
معمولاً شرکت دیپسی به طور خودکار در مورد به روز رسانی ها اطلاع رسانی نمی کند. هر گونه به روز رسانی های آینده از این سند در وب سایت DSE به آدرس www.deepseaelectronics.com گنجانده شده است برد دیپسیDSE 4520 MK2 برای ارائه سطوح مختلف عملکرد ژنراتور مشترک طراحی شده است
برد کنترلر دیپسیDSE4520 به گونهای طراحی شدهاند که به اپراتور اجازه میدهند استارت ژنراتور را شروع و متوقف کنند ژنراتور و در صورت نیاز، بار را به صورت دستی یا خودکار به ژنراتور منتقل کنید.کاربر همچنین این امکان را دارد که پارامترهای عملکرد سیستم را از طریق صفحه نمایش LCD متنی مشاهده کند.
برد کنترل DEEPSEA 4520 موتور را کنترل میکنند و وضعیت عملیاتی و شرایط خطا را نشان میدهند.صفحه نمایش ال سی دی متنی ریزپردازنده قدرتمند ARM موجود در ماژول امکان ترکیب طیف وسیعی از موارد را فراهم می کند.
ویژگی های برد دیپسی 4520
نمایشگر LCD مبتنی بر نماد
ولتاژ RMS واقعی
نظارت بر جریان و توان
ارتباطات USB
نظارت بر پارامترهای موتور.
ورودی های کاملاً قابل تنظیم برای استفاده به عنوان زنگ هشدار یا طیف وسیعی از عملکردهای مختلف.
رابط ECU موتور با موتورهای الکترونیکی
DSE Configuration Suite
نرم افزار PC اجازه می دهد تا توالی های عملیاتی انتخاب شده را تغییر دهید.
تایمرها، آلارم ها و توالی های عملیاتی. علاوه بر این، پیکربندی پانل جلویی یکپارچه ماژول ویرایشگر اجازه تنظیم این اطلاعات را می دهد.
دسترسی به توالی های عملیاتی حیاتی و تایمرها برای استفاده توسط مهندسان واجد شرایط، قابل تنطیم ومحافظت است
توسط یک کد امنیتی دسترسی به برد کنترل دیپسی DSE 4520 همچنین می تواند با کد پین محافظت شود. پارامترهای انتخاب شده می تواند باشداز پنل جلویی ماژول تغییر کرده است.اتصالات به ماژول از طریق کانکتورها صورت می پذیرد.
مشاهده کاتالوگ نصب
الارم برد دیپسیDSE 4520 MK2
1: عبارت ( LOW PRESSURE OPERATES AFTER HAS FIRED )
به معنای “فشار روغن پایین پس از روشن شدن موتور فعال میشود” است.
این هشدار نشاندهنده وضعیت غیرعادی است که بعد از روشن شدن موتور، فشار روغن کاهش مییابد. این مشکل میتواند ناشی از کمبود روغن موتور، مشکلات در پمپ روغن، یا مشکلات دیگر در سیستم روغنکاری باشد و باید سریعاً بررسی و رفع شود تا از آسیب به موتور جلوگیری گردد.
این جمله به معنای “فشار روغن موتور را بررسی کنید. سوئیچ/حسگر فشار روغن و سیمکشیها را بررسی کنید. قطبیت پیکربندیشده (در صورت وجود) را بررسی کنید که صحیح باشد (یعنی NORMALLY OPEN یا NORMALLY CLOSE) یا اینکه حسگر با ماژول سازگار است و به درستی پیکربندی شده باشد.” است.
این دستورالعملها به شما کمک میکنند تا مشکلات مربوط به فشار روغن موتور را در نمایشگر برد کنترلر دیپسیDSE4520 شناسایی کنید، از جمله بررسی سوئیچ فشار روغن، سیمکشیها و قطبیت حسگر که ممکن است موجب هشدار فشار روغن پایین شده باشد.
2:عبارت ( HIGH COLSNT TEMPEARETURE OPERETES AFTER ENGINE HAS FERED)
به معنای “دماي بالای خنککننده پس از روشن شدن موتور فعال میشود” است.
این هشدار نشاندهنده وضعیت غیرعادی است که بعد از روشن شدن موتور، دمای مایع خنککننده افزایش مییابد. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی از جمله کمبود مایع خنککننده، خرابی ترموستات، مشکل در پمپ آب، یا نقص در سنسور دما باشد.
برای رفع مشکل، باید اقدامات زیر را انجام دهید:
سطح مایع خنککننده را بررسی کنید.
سنسور دما و سیمکشیها را چک کنید.
ترموستات و پمپ آب را بررسی کنید تا از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کنید.
3:این جمله به معنای “دماي موتور را بررسی کنید. سوئیچ/حسگر و سیمکشیها را بررسی کنید. قطبیت پیکربندیشده (در صورت وجود) را بررسی کنید که صحیح باشد (یعنی NORMALLY OPEN یا NORMALLY CLOSE) یا اینکه حسگر با ماژول سازگار است.” است.
این دستورالعملها به شما کمک میکنند تا مشکلات مربوط به دمای موتور را شناسایی کنید. بررسی سوئیچ یا حسگر دما، سیمکشیها و قطبیت حسگر از جمله مراحل ضروری است تا مطمئن شوید که سیستم به درستی کار میکند و هشدار دمای بالا رفع میشود.
4:عبارت ( SHUTDOWN FAULT OPERATES)
به معنای “خطای خاموش شدن فعال میشود” است.
این هشدار معمولاً زمانی رخ میدهد که سیستم برای محافظت از موتور یا تجهیزات، به دلیل یک مشکل بحرانی مانند دمای بالا، فشار پایین روغن یا مشکلات دیگر، به طور خودکار توسظ فرمان برد کنترل DEEPSEA 4520 ، خاموش شود. این اقدام برای جلوگیری از آسیبهای بیشتر به سیستم یا موتور است.
برای رفع این مشکل، باید علت خطای خاموش شدن را شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهید، مانند بررسی سیستم خنککننده، روغنکاری، یا سایر اجزای موتور.
5:عبارت ( SHUTDOWN FAULT OPERATES) به معنای “خطای خاموش شدن فعال میشود” است.
این هشدار معمولاً زمانی رخ میدهد که سیستم برای محافظت از موتور یا تجهیزات، به دلیل یک مشکل بحرانی مانند دمای بالا، فشار پایین روغن یا مشکلات دیگر، به طور خودکار خاموش شود. این اقدام برای جلوگیری از آسیبهای بیشتر به سیستم یا موتور است.
برای رفع این مشکل، باید علت خطای خاموش شدن را شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهید، مانند بررسی سیستم خنککننده، روغنکاری، یا سایر اجزای موتور.
6:عبارت ( ELECTRICAL TRIP FAULT OPERATES
به معنای “خطای قطع برقی فعال میشود” است.
این هشدار معمولاً به معنی وقوع یک مشکل در سیستم برق است که باعث قطع جریان یا خاموش شدن سیستم به صورت خودکار میشود. این مشکل میتواند ناشی از مواردی مانند اضافهبار، اتصال کوتاه، یا خرابی در مدارهای الکتریکی باشد.
برای رفع این مشکل، باید موارد زیر را بررسی کنید:
بررسی فیوزها یا قطعکنندههای مدار (circuit breakers).
بررسی سیمکشی و اتصالات برقی.
اطمینان از عدم وجود اضافهبار یا اتصال کوتاه در سیستم.
بررسی وضعیت اجزای الکتریکی مرتبط با خطا.
همچنین ممکن است لازم باشد پیکربندیهای سیستم یا تنظیمات مربوط به قطع برقی را نیز بررسی کنید.
7:این جمله به معنای “سوئیچ مربوطه و سیمکشی خطا نمایش داده شده در نمایشگر LCD برد کنترل دیپسی DSE 4520 را بررسی کنید. پیکربندی ورودی را بررسی کنید.” است.
8:عبارت ( WARNING FAULT OPERATES)
به معنای “خطای هشدار فعال میشود” است.
این هشدار معمولاً به معنی وجود یک مشکل یا وضعیت غیرعادی است که نیاز به توجه دارد اما هنوز به سطح بحرانی نرسیده است. این نوع خطا معمولاً نشاندهنده نیاز به بررسی و اقدامات پیشگیرانه است تا از بروز مشکلات جدیتر جلوگیری شود.
برای رفع این مشکل، باید سیستم را بررسی کرده و علت هشدار را شناسایی کنید. این میتواند شامل بررسی وضعیت اجزای مختلف مانند فشار روغن، دمای موتور، سیستم برق یا سایر عوامل باشد.
این جمله به معنای “سوئیچ مربوطه و سیمکشی خطا نمایش داده شده در نمایشگر LCD را بررسی کنید. پیکربندی ورودی را بررسی کنید.” است.
این دستورالعملها به شما کمک میکنند تا علت خطای هشدار نمایش داده شده روی نمایشگر LCD را شناسایی کنید. برای رفع مشکل، باید سوئیچها، سیمکشیها و پیکربندی ورودیها را به دقت بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که همهچیز به درستی تنظیم شده است.
9:عبارتهای ( CAN ECU AMBER , CAN ECU RED) به وضعیتهای مختلف سیستم ارتباطی CAN ( CONTROLLER AREA NETWORK , ECU ELECTRONIC CONTROL UNIT CAN) اشاره دارند:
CAN ECU Amber:1
این وضعیت معمولاً به معنای هشدار یا وضعیت غیرعادی است که نیاز به توجه دارد، اما بحرانی نیست. رنگ زرد (Amber) به معنای یک مشکل جزئی است که ممکن است به عملکرد سیستم آسیب بزند، اما هنوز خطرناک نیست. این میتواند نشاندهنده مشکلاتی در ارتباطات CAN یا تنظیمات ECU باشد که باید بررسی شوند.
CAN ECU Red:2
رنگ قرمز (Red) نشاندهنده یک خطای جدی است که معمولاً به معنی قطع ارتباط یا خرابی در شبکه CAN یا ECU است. این وضعیت ممکن است به طور کامل عملکرد سیستم را متوقف کند و نیاز به اقدام فوری برای رفع مشکل دارد.
برای رفع این مشکلات:
باید وضعیت شبکه CAN و ارتباطات آن را بررسی کنید.
صحت عملکرد ECU و سیمکشیهای آن را چک کنید.
بررسی کنید که آیا تنظیمات شبکه CAN به درستی پیکربندی شدهاند یا خیر.
این جمله به معنای “این نشاندهنده یک وضعیت خطا است که توسط ECU موتور شناسایی شده و به کنترلر DSEارسال شده است.” است.
این هشدار به این معناست که سیستم کنترل موتور (ECU) مشکلی را تشخیص داده و این خطا به کنترلر DSE منتقل شده است. برای رفع این مشکل، باید وضعیت ECU و سیستمهای مربوط به آن را بررسی کرده و علت خطا را شناسایی و رفع کنید.
10:عبارت ( CAN DATA FALT ) به معنای “خطای داده CAN است.
این مشکل معمولاً به این معنی است که ارتباط دادهها در شبکه CAN ( COTTROLLER AREA NETWORK ) دچار اختلال شده است. این اختلال ممکن است به دلایل مختلفی مانند خرابی در سیمکشی، قطعات معیوب، یا پیکربندی نادرست شبکه رخ دهد.
برای رفع این مشکل، باید اقدامات زیر را انجام دهید:
بررسی وضعیت سیمکشی و اتصالات شبکه CAN در برد دیپسیDSE 4520 MK2
بررسی سلامت حسگرها یا ECUهای متصل به شبکه CAN.
اطمینان از پیکربندی صحیح پروتکل CAN در سیستم.
بررسی مقاومتهای پایانی در شبکه CAN (اگر وجود دارند).
این جمله به معنای “نشاندهنده خرابی لینک داده CAN به ECU موتور است. تمام سیمکشیها و مقاومتهای پایانی (در صورت نیاز) را بررسی کنید.” است.
این هشدار معمولاً نشان میدهد که ارتباط دادهها بین شبکه CAN و ECU موتور دچار مشکل شده است. برای رفع این مشکل، باید سیمکشیها و اتصالات مربوطه را بررسی کرده و در صورت نیاز، مقاومتهای پایانی شبکه CAN را چک کنید تا از صحت عملکرد سیستم اطمینان حاصل شود.
11: عبارتهای ( INCORRECT READAER ON ENGINE GAUGES ) و ( FAIL TO STOP WHEN ENGINE IS AT REST) به دو مشکل مختلف اشاره دارند:
Incorrect reading on Engine gauges:
این جمله به معنای “خوانش نادرست روی ابزارهای موتور” است. این مشکل نشاندهنده آن است که اطلاعات نمایش داده شده توسط ابزارهای سنجش موتور (مانند فشار روغن، دمای موتور، سطح سوخت و غیره) نادرست یا غیر دقیق است. این مشکل ممکن است ناشی از خرابی حسگرها، سیمکشی نادرست، یا مشکلات در سیستمهای اندازهگیری باشد.
Fail To Stop when engine is at rest: این جمله به معنای “عدم توقف زمانی که موتور در حالت استراحت است” است. این مشکل نشاندهنده این است که موتور به درستی خاموش نمیشود یا نمیتواند متوقف شود، حتی زمانی که باید متوقف شود. این مشکل میتواند ناشی از نقص در سیستم قطع اضطراری، سوئیچهای خاموشکننده، یا مشکلات در ECU موتور باشد.
برای رفع این مشکلات:
برای خوانش نادرست ابزارها، باید حسگرها و اتصالات آنها را بررسی کنید.
برای مشکل توقف موتور، باید سیستمهای مربوط به خاموش کردن موتور، سوئیچها، و تنظیمات ECU را بررسی کنید.
این جمله به معنای “بررسی کنید که موتور به درستی کار میکند. حسگر و سیمکشی را بررسی کنید و به ویژه به سیمکشی به ترمینال 10 توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که حسگر با ماژول سازگار است و پیکربندی ماژول متناسب با حسگر باشد.” است.
این دستورالعملها به شما کمک میکنند تا علت خطای نمایش داده شده روی نمایشگر LCD را شناسایی کنید. برای رفع مشکل، باید سوئیچها، سیمکشیها و پیکربندی ورودیها را به دقت بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که همهچیز به درستی تنظیم شده است.
برای رفع مشکلات احتمالی:
بررسی کنید که موتور به درستی کار میکند و عملکرد آن طبیعی است.
حسگرها و سیمکشیهای مربوطه را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که همهچیز به درستی متصل است.
به سیمکشی ترمینال 10 توجه ویژهای داشته باشید.
سازگاری حسگر با ماژول و تطابق پیکربندی ماژول با نوع حسگر را بررسی کنید.
توضیحات کلی:
برد کنترل دیپسی DSE 4520 :
در این پست میخواهیم درباره برد دیپسی 4520 صحبت کنیم. به وظیفه آن , مشخصات آن , و خرید این برد بپردازیم.
این برد کنترل در دسته برد های چنج اور یا امرجنسی می باشد.
نحوه کار این برد به این صورت است که : سه فاز ورودی برق شهر و سه فاز خروجی برق ژنراتوررا گرفته و در صورتی که برق شهر قطع شود. ژنراتور را روشن کرده و با وصل کنتاکتور برق ژنراتور تغذیه مصرف کننده ها به ژنراتور منتقل میشود. و با وصل مجدد برق شهر برد پارامتر های برق شهر را بررسی کرده و درصورت صحیح بودن پارامتر ها , کنتاکتور برق ژنراتور را قطع و کنتاکتور برق شهر را وصل میکند. و نهایتا نیز ژنراتور را خاموش میکند .
مشخصات برد دیپسی DSE 4520:
ولتاژ تغذیه: 8-35Vdc
تعداد خروجی دیجیتال :8 عدد
تعداد ورودی دیجیتال :4 عدد
تعداد ورودی آنالوگ : 4عدد
سایر ورودی های :
سه فاز برق شهر
سه فاز برق ژنراتور
سه فاز جریان ژنراتور / مصرف کننده
فشار روغن
دمای آب
سطح سوخت
توان
برق باطری
شارژ دینام
ECU